Hur utbildar man sig till pilot?
Det finns många drömyrken bland unga studenter, men även bland äldre arbetare att bli just pilot. Många ser det som ett mycket speciellt och häftigt yrke. Men att bli pilot behöver inte bara vara en dröm på avstånd, utan något som man kan genomföra. Nedan kommer några steg på vägen hur man blir pilot.
Till att börja med så behöver man ha avslutat gymnasiet och därmed ha ett godkänt slutbetyg. En del kurser är nödvändiga som förkunskap som fysik, matematik, engelska. Åldersgränsen ligger på 17 år, vilket betyder att man kan söka direkt efter avklarat gymnasiet i de flesta fallen. Man behöver också ha ett klass 1 läkarintyg, som man behöver ha med sig om man blivit antagen till pilotutbildningen. När man har uppfyllt detta så och blivit antagen efter olika tester för utbildningen så går man vidare för att ta en privat pilotlicens.
När man uppfyllt de tidigare nämna kraven så skall man ta en så kallad Private Pilot License, PPL. Med ett godkänt PPL så innebär det att man själv kan hyra flygplan av mindre modell för att resa globalt sett vart man vill, till nästan alla flygplatser runtom i världen. När man flyger med ett PPL så sker detta under visuella flygregler, vilket betyder att man flyger med visuella referenser. Ett PPL tar inte mer än ca 4 månader att ta, men då gäller det heltidsstudier, med diverse teori och inskolning. Sedan får man ta flyglektioner, och sedan genomgå olika prov från Luftfartsverket. När man sedan klarat ett PPL flygprov med en examinator från Luftfartsverket så får man börja hyra flygplan.
När man har tagit sitt PPL så är nästa steg att sluftöra ATPL-teorin (Airline Transport Pilot License), och fortsätta att utveckla och bredda sina erfarenheter som pilot. ATPL är en teorikurs där man får lära sig allt viktigt som finns att veta om flygande samt hur det fungerar när man arbetar i ett flygbolag. Ofta brukar instruktörerna komma direkt från flygindustrin och har en god erfarenhet att dela med sig av. För det finns många olika sorters flyg såsom flygtaxi och ambulansflyg till exempel. Innan man börjar kursen och under teorikursens gång så arbetar man för att nå 150 flygtimmar. Luftfartsverket håller i tentor och ser över flygtimmarna, när man klarat det kan man gå vidare till instrument rating samt flermotorsutbildning.
Under nästa moment så lär man sig om hur motorerna på ett flygplan fungerar samt navigering. Man börjar även kunna köra tvåmotoriga flygplan. Detta är vad instrument rating handlar om bland annat. Som en del i detta steg så tar man också en Commercial Pilot License, vilken innebär att man är tränad att köra i olika vädermiljöer och mycket fokus på olika slags navigering. Efter detta brukar man vanligtvis gå en mindre utbildning i hur man som besättning samarbetar och opererar för bästa möjliga effektivitet på ett flygplan. Allt detta är en väg som man kan ta för att bli pilot, även om det finns andra vägar att gå.