Olycksorsaker

Det finns flera olika anledningar till att ett flygplan kan krascha.  Vi ska här gå igenom vanliga anledningar som leder till att flygplan råkar ut för olyckor.

Blixten
Enligt en studie träffas flygplan av blixten i snitt två gånger per år. Åskoväder kan vara dramatiska och skrämmande både för resenärer och personal ombord. Men dagens flygplan klarar faktiskt av att bli träffad av blixten.Skadorna en blixt kan åstakomma var man länge ovetandes om. Det var inte förän 1999 då ett glidflygplan blev träffat som man förstod. Blickar man då över tidigare flygplansolyckor kan blixten vara förklaringen till flera olösta fall. Bland annat Pan Am Flight 214 krash 1963.

Motorfel
Även fast flygplan idag är byggda för att klara av att flyga även om en motor går sönder är det allvarligt fel. Beroende på vilken motor som går sönder kan ett flygplan behöva nödlanda. Vissa flygplan kan dock klara sig på bara en av sina motorer.

Det värsta motorfelet i historien inträffade 1979 då hela motorn lostnade från American Airlines Flight 191. 271 passagerare och personal dog direkt tillsammans med två personer på marken.

Metalltrötthet
Förr orskade metalltrötthet många olycker på flygplan. Tillexempel 8 Januari, 1989 “Kegworth air disaster”, De Havilland Comets år 1953 och 1954, Aloha Airlines Flight 243 år 1988. Nu när man förstår ämnet bättre görs nogranna inspektioner på metallen för att identifiera potentiella problem.

Eld ombord
Brandsäkerhetens utveckling ombord på planen har kommit långt. Självklart finns standard utrustning som utrymmningsplaner, brandsläckare & brandfiltar. Men därtill finns även sprinter system som automatiskt startar vid en brand. Dessutom bygger man mer och mer i brandsäkertmaterial.

Markolyckor
Flygplan blir då och då skadade på marken. Mellan flygningarna måste flygplanen servas och det händer ibland att man åker in med maskiner, knuffar flygplanet hårdare än tänkt. Flygledningen som ger instruktioner om vart planen ska ta vägen efter landningen har vid en del tillfällen gjorde fel och instruerat två plan att åka på samma plats vid samtidigt. Eftersom minsta lilla skada kan påverka planet i luften kontrolleras därför alla händelser som kan påverka prestanda i luften.

Fågelolyckor
Det händer då och då att flygplan kör på fåglar, vilket i sig inte är speciellt farligt. Men fåglar har och kan åstadkomma stor skada, till och med så att flygplan har krachat och människor mist livet. Ett känt exempel är Ethiopian Airlines Boeing 737 som på 1988 sög in duvor i båda motorerna under starten, vilket ledde till att planet krachade påväg tillbaka till Bahir Dar flygplatsen. Totalt var det 104 personer ombord, 35 dog och 21 blev skadade i olyckan.

Mänskliga faktorer
En annan anledning till att en olycka kan uppstå är att personalen inte sköter sitt jobb ordentligt. År 1972 misslyckades en pilot på Eastern Air Lines Flight 40 att ordentligt kontrollera instrumentpanelen vilket ledde till en ordentlig krasch. Så finns det ett antal kända olyckor där piloten varit berusad. 1990, skickades tre anställda från Northwest Airlines i fängelse för att ha flygit från Fargo, North Dakota till Minneapolis-Saint Paul International Airport alkoholpåverkade. År 2001 sparkade Northwest en pilot som fick för högt värde i alkomatare efter en flygning från San Antonio, Texas till Minneapolis-Saint Paul. 2002 greps två stycken America West Airlines piloter precis innan en planerad flygning från Miami, Florida till Phoenix, Arizona för att de hade drukit alkohol.

Terrorismen
Terrorism kan vi också räkna in till den mänsklig faktor. Men personalen på flygplanen är tränade för att hantera kapningssituationen. Prio på 11 September 2001 då flygplan kapades och störtades in i kända byggnader i USA. Efter denna dag har säkerheten på flygplan ökat något enormt.

Comments are closed.